Egy hajós túra a tengeren

MILYENEK A KÖRÜLMÉNYEK?  MIT VIGYEK?  MIT KELL TENNEM?

EZEK A LEGGYAKORIBB KÉRDÉSEK!

A válasz pedig, hogy amit kínálunk, az egy aktív kikapcsolódás, tanulás, gyakorlatszerzés, és egy olyan sporttevékenység, amelynek során olyan helyeket láthatunk, ahova csak az általunk kínált hajótípusokkal lehet eljutni, mert a tömegközlekedés messze elkerüli ezeket a kikötőket, öblöket, szigeteket. Milyen felejthetetlen élmény egy várost a tenger felől megközelíteni, és mindjárt a város szívébe jutni! Milyen felejthetetlen élmény az egész napos vitorlázás után a naptól, a széltől kicserzetten, kellemesen elfáradva partra lépni. Milyen felejthetetlen élmény egy jachtkikötő semmivel sem összehasonlítható koraesti, vidám hangulatába belecsöppenni, vagy a városi kikötő partfalához kikötni és kilépni a promenádra, válogatni a kis meghitt kávézók, vagy grillek, cukrászdák, trattoriák étlapjainak kínálataiból. Előfordul, hogy a szomszéd asztalnál éppen az a jó hangulatú vitorlázó társaság koccint az eltelt napra, akikkel délután versenyeztünk. No nem hivatalos versenyen, hanem csak, hogy melyikünk ül le a teraszon a sör mellé hamarabb. Másnap kezdődik minden elölről. Persze másik úton, másik városba, vagy másik csendes kis öbölbe – az előző napi zsivajt kipihenni.

A tengeri túrák általában 1 hetesek, vagy 10 naposak. A rutinosabb és vállalkozóbb szellemű sporttársaink 3 hetes, nyílt tengeri útjainkon is részt vehetnek.

A tengeren töltött idő - megfelelő szervezeti formában levezetve - a sikeres III. osztályú elméleti vizsgák után előírt 500 tengeri mérföld, valamint a II. osztályú vizsga letételéhez szükséges 1000 tengeri mérföld lehajózását teszi lehetővé. A tanfolyam túrán a hallgatók 2 fős őrségekbe vannak osztva. Ez navigációs és kormányos szolgálatot jelent. Itt a hallgatók a szakképzett skipper felügyelete mellett, de önálló munkát végezve irányítják a hajót annak a koncepciónak megfelelően, amit a behajózás után a hajóvezetőtől megkaptak. Igen sikeresek azok az utak, ahol a személyzet II. és III. osztályú tanfolyamos hallgatókból áll. Ebben az esetben vegyes őrséget vezénylünk

Az ilyen utak sajátosságaiból fakadóan a szállás a hajón van, általában önálló, kétszemélyes kabinokban. Ilyen kabinból általában 2-3-4-5 lehet, hajófajtától függően. A hajókon természetesen vizesblokk, konyha és társalgó is van. Az elhelyezés egy apartmanban való elhelyezéshez hasonlít. Az élelmiszer helyes tárolására és elkészítésére a konyha fel van szerelve.

A túra első napján mindenki „behajózik”. Azaz beköltözik a hajóra, és a saját felszereléseit a számára kijelölt helyre bepakolja, úgy, hogy abból kellő pillanatban a szükséges holmi, felszerelés elővehető legyen. Az egyéni felszerelés az időjárásnak megfelelő ruházatból, adott esetben védőruházatból (nap, eső, hideg), egyéni mentőfelszerelésből (mentőmellény), és egyéb kézi eszközökből (távcső, zseblámpa, kés, rövid kötéldarab, valamit hirtelen megkötni, rögzíteni) áll.

Ezután az élelmiszerek és italok is -fajtájuknak megfelelően- behajózásra kerülnek.

Később a hajónak a kikötőből való kilépéséhez elengedhetetlenül szükséges formai lépések is sorra kerülnek, mint például a személyek hatósági bejelentkezése, „utaslista” kitöltése és leadása a kikötői hatóságoknál.

Következik az eligazítás a hajókezelési feladatokról, valamint a hajó, -és felszereléseinek bemutatása történik meg a HAJÓVEZETŐ (SKIPPER) részéről. Az út során a hajó felszereléseit, a közös felszereléseket, és az egyéni felszereléseket fogjuk használni.

Az önálló út megkezdése előtt, a túra irányáról koncepció készül a hosszú és középtávú meteorológiai előjelzések figyelembe vételével. Megtervezzük az érinteni kívánt kikötőket, majd arra a szakaszra, amely terv szerint előttünk áll, megtervezzük a „rottát”. Lehet ez akár csak néhány órás út, de lehet néhány napra kiterjedő is.

Az út során, minden kikötőbe érkezés után kiértékelés történik a skipper részéről a személyzet tevékenységéről, és adott esetben az egyéni teljesítményekről is.

Az eseményekről, - kezdve a behajózástól az út legapróbb részletéig-, hitelesített hajónaplót („YACHTNAPLÓ”) vezet az őrség szolgálatban lévő tagja. A bejegyzéseket a skipper időről időre ellenőrzi, és kézjegyével látja el. A hajón a hajónapló mellett szintén hitelesített „SZEMÉLYZETI JEGYZÉK”-et is vezet a skipper.

A túrán nem hallgatóként résztvevők is aktívan bekapcsolódhatnak a fedélzeti, a navigációs, és az élelmezési munkába. Az út a legjobban akkor sikerül, ha egy jó csapatmunka tud kialakulni. Mi mindig azon igyekszünk, hogy a részvevők jól, és biztonságban érezzék magukat. Megtanulják mindazt, ami a biztonságos hajózáshoz szükséges, úgy elméletileg, mint a gyakorlatban. Mindezért tartozzon ezek után az életformájukhoz a tengeren való vitorlázás, vagy motoros hajózás.

A világ tengereinek nagy vitorlázó paradicsomai a Föld legszebb részeit is jelentik egyben. Eléggé koncentrálódik a jelentős jachtos infrastruktúrák köré. Számunkra elsősorban közelsége, védettsége és hosszú közös történelmünk révén főleg az Adria, de a Földközi tenger is ezeknek, az utaknak a színhelye.